FANDOM

Sir Philip Anthony Hopkins (ur. 31 grudnia 1937 w Port Talbot) – amerykański aktor teatralny i filmowy pochodzący z Wielkiej Brytanii, również kompozytor i malarz.

Życiorys

Uważany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów współczesnych, potrafiącego zagrać role w szerokim spektrum gatunków filmowych i teatralnych. W młodości miał na niego wielki wpływ Richard Burton, którego poznał osobiście mając piętnaście lat. Według krytyków, obie postacie aktorów były bardzo podobne zarówno fizycznie, pod względem temperamentu, jak i stylu gry aktorskiej. Początkowo jego aktorska kariera zawodowa opierała się wyłącznie na rolach teatralnych. W późniejszym okresie skupił się na aktorstwie filmowym.

Swoje aktorstwo realizował równolegle ze swoimi zainteresowaniami muzycznymi. Jest m.in. kompozytorem walca, którego prapremiera została wykonana w Wiedniu przez André Rieu i jego orkiestrę, po raz pierwszy dopiero pięćdziesiąt lat po skomponowaniu utworu. Był kompozytorem muzyki do własnego filmu Sierpień z 1996 roku. W okresie późniejszej kariery filmowej rozwinął swoje zainteresowanie malarstwem. Głównie jego pejzaże są prezentowane w galeriach m.in. w USA i Wielkiej Brytanii.

Jego najsławniejszą rolą filmową była postać Hannibala Lectera w filmie Milczenie owiec, za którą otrzymał w 1992 nagrodę Oscara Amerykańskiej Akademii Filmowej za najlepszą rolę męską. Zagrał także w sequelu Hannibal (2001) oraz w prequelu Czerwony smok (2002).

Zamieszkał w Stanach Zjednoczonych, a od 2000 posiada obywatelstwo tego kraju. Był trzykrotnie żonaty. W 2002 zakończył 29-letni związek małżeński z Jennifer Lynton i ożenił się w 2003 ze Stellą Arroyave.

Bierze aktywny udział w wielu organizacjach i przedsięwzięciach dobroczynnych. Wiele z nich związanych jest z ekologią. Jest współzałożycielem fundacji zajmującej się ochroną przyrody. Był prezydentem National Trust oraz położył wielkie zasługi dla rozwoju Parku Narodowego Snowdonia. Bierze udział w kampaniach telewizyjnych na rzecz wstrzymania odławiania wielorybów przez japońskich rybaków. Od 1975 roku jest zdeklarowanym trzeźwym alkoholikiem. Był gościem honorowym gali założycielskiej „Kobiety na Rzecz Zdrowienia z Uzależnień”.

31 grudnia 1992 roku królowa Elżbieta II nadała mu 31 grudnia 1992 tytuł szlachecki i od tamtej pory ma prawo posługiwać się tytułem „sir”.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos Próbka
1981 Otello Otello Marian Kociniak
1992 Powrót do Howards End Henry Wilcox
1993 Okruchy dnia James Stevens Janusz Bukowski¹
2000 Grinch: Świąt nie będzie Narrator Marek Barbasiewicz
2013 Thor: Mroczny świat Odyn Henryk Talar
2014 Noe: Wybrany przez Boga Matuzalem Marek Frąckowiak
2017 Transformers: Ostatni rycerz Sir Edmund Burton Zdzisław Wardejn
2017 Thor: Ragnarok Odyn

Zwiastuny i inne

  1. Janusz Bukowski dubbingował aktora prawdopodobnie również w Powrót do Howards End, ponieważ oba dubbingi zrealizowane zostały na zlecenie Canal+, które dbało o to, żeby zachowywać raz obsadzone głosy.
  2. W zwiastunie Thora w filmie Avengers aktor dubbingowany był przez Andrzeja Blumenfelda.
  3. W zwiastunie filmu Thor: Mroczny świat aktor dubbingowany był przez Janusza Rafała Nowickiego.
  4. W pierwszym zwiastunie Transformers: Ostatniego rycerza aktor dubbingowany był przez Marka Frąckowiaka. Ponieważ film, podobnie jak Noe: Wybrany przez Boga, produkowany był przez tę wytwórnię Paramount, niewykluczone, że Frąckowiak miał dubbingować Hopkinsa również w pełnej wersji, jednak został zastąpiony przez Zdzisława Wardejna ze względu na problemy zdrowotne.

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki