FANDOM

Braterstwo ludów (niem. Kameradschaft, franc. La tragédie de la mine) – niemiecko-francuski dramat filmowy z 1931 roku w reżyserii Georga Wilhelma Pabsta. Polski dubbing do niego zlecony został na potrzeby dystrybucji kinowej, która miała miejsce w 1932 roku.

Film został zdubbingowany na język polski tylko częściowo. W oryginale bohaterowie rozmawiają po francusku i niemiecku, jednak ponieważ w latach 30. na terenie Polski obowiązywał zakaz stosowania języka niemieckiego w kinie i teatrze, dialogi niemieckie zostały zastąpione polskimi.

Fabuła

Dokument: katastrofa górnicza w Courrieres, na pograniczu francusko-niemieckiem. Idea: solidarność ludzi pracy w obliczu nieszczęścia, rozwalająca odwieczne granice wrogości i nieufności między narodami. Górnicy francuscy, żywcem zakopani, i niemieccy – śpieszący im na pomoc z tamtej strony granicy, stanowią jedność społeczną i jedność duchową. Taka jest główna teza tego filmu, który w zupełności zasługuje na miano międzynarodowego, gdyż jest nim w swojej istocie. Dwa języki rozbrzmiewające z ekranu: francuski i niemiecki – mają podkreślać i wzmacniać wrażenie autentyczności, prawdziwości przedstawionych faktów.
Źródło opisu: Wł. Br., „Kino” nr 44/1932 (30 października)

Ekipa

Twórca Funkcja
Brak danych

Obsada

Kasper Alexander Granach
Wittkopp Ernst Busch
Anna Wittkopp Elisabeth Wendt

Linki zewnętrzne