FANDOM

Cezar III (ang. Caesar III) – strategiczno-ekonomiczna gra komputerowa stworzona przez studio Impressions Games, przeznaczona na komputery osobiste. Jej światowa premiera miała miejsce 24 maja 1999 roku, z kolei w Polsce ukazała się 3 grudnia. Po zakończeniu w 2003 roku działalności pierwotnego polskiego dystrybutora gry, firmy Play-It, prawa do dystrybucji gier wydawanych przez Sierra Entertainment, w tym Cezara, przejął CD Projekt.

Fabuła

Gratulujemy! Cezar przyjął twoją kandydaturę, obejmujesz posadę w rządach Imperium. Imperator jest żądny dalszej ekspansji terytorialnej i nagrodzi każdego, kto przyczyni się do tego. Imperium Rzymskie jest tak ogromne i wciąż powiększające się, nawet nasz wielki Cezar nie jest w stanie samodzielnie sprawować nad Imperium pełnej kontroli. Potrzebuje więc zdolnych gubernatorów, którzy by mu w tym pomogli. Tu zaczyna się twoja rola. Twoim zadaniem jest zbudować dobrze prosperujące miasto Imperium Rzymskiego. Gra Cezar III oferuje ci dwie możliwości gry: „Rozpocznij nową karierę” i „Konstruktor miast”. W pierwszym wariancie gry, Cezar dostrzega twoje sukcesy, nagradza i przydziela coraz to trudniejsze zadania. Wszyscy nowi gubernatorzy rozpoczynają swoją karierę od wykonania tych samych dwóch zadań. Dopiero po ich ukończeniu Cezar pozwala wybierać ci pomiędzy „pokojowymi” a „niebezpiecznymi” wyzwaniami. Nowe zadania możesz otrzymać dopiero po wykonaniu poprzedniego zadania. Tak długo, jak będziesz spełniał rosnące wymagania Cezara, masz szansę na wygranie gry i nominację na zostanie następnym cesarzem Rzymu. W drugim wariancie gry, „Konstruktor miast”, polecenia cesarza nie mają tak wielkiego znaczenia jak wyznaczone cele i zadania. W tej grze nie ma „zwycięstwa” sensu stricto, liczy się to, czy potrafisz spełnić wyznaczone cele. Jakikolwiek jednak wariant gry wybierzesz, możesz przegrać, jeśli popadniesz w niełaskę Cezara. Wskaźnik łaski, która wyraża się bieżącą opinią Cezara odnośnie twojej osoby, jest wynikiem twoich poczynań, szczególnie w dziedzinie dysponowania funduszami prowincji. Nie przejmuj się jednak zbytnio. Cezar może jest wymagającym władcą, ale jest również sprawiedliwy i daje szansę na rehabilitację nawet jeśli narazisz się na jego gniew. Wykorzystuj jednak wszystkie informacje dostępne w grze, aby nie dopuścić do takiej sytuacji.

Cezar III nie jest grą wojenną, choć może się zdarzyć, że będziesz musiał bronić swojego miasta przed wrogami Rzymu. Nie jest również grą historyczną ani programem edukacyjnym. Chodzi w niej o budowanie miast, w których ludzie mogliby prowadzić szczęśliwe i aktywne życie. Cezar III pokazuje, jak mogło wyglądać życie w czasach starożytnego Rzymu, czasem jednak odbiega od rzeczywistości i faktów historycznych. W niektórych przypadkach dokładność historyczna i zgodność faktów mogłyby uczynić grę zbyt skomplikowaną i ograniczającą, dlatego też twórcy Cezara III kierowali się przy jego tworzeniu chęcią zaprojektowania ciekawych zadań i umożliwienia dobrej zabawy.
Źródło opisu: Poradnik do gry

Ekipa

Twórca Funkcja
GMS Records Realizacja nagrań

Obsada

Roch Siemianowski Juliusz Cezar
Roch Siemianowski - Cezar III (Cezar)
  • Roch Siemianowski - Cezar III (aktorzy)
    Aktorzy
  • Roch Siemianowski - Cezar III (gladiatorzy)
    Gladiatorzy
  • Roch Siemianowski - Cezar III (handlarze)
    Handlarze
  • Roch Siemianowski - Cezar III (inżynierowie)
    Inżynierowie
  • Roch Siemianowski - Cezar III (patrycjusze)
    Patrycjusze
  • Roch Siemianowski - Cezar III (poborcy podatkowi)
    Poborcy podatkowi
  • Roch Siemianowski - Cezar III (strażnicy)
    Strażnicy
  • Roch Siemianowski - Cezar III (tragarze)
    Tragarze
  • Roch Siemianowski - Cezar III (treserzy lwów)
    Treserzy lwów
Beata Łuczak Straganiarki
Beata Łuczak - Cezar III
Narrator samouczka
Narrator samouczka - Cezar III
  • Dzieci-uczniowie - Cezar III
    Dzieci-uczniowie
  • Fryzjerzy - Cezar III
    Fryzjerzy
  • Handlarze - Cezar III
    Handlarze
  • Łaziebni - Cezar III
    Łaziebni
  • Kupcy morscy - Cezar III
    Kupcy morscy
  • Medycy - Cezar III
    Medycy
  • Misjonarze - Cezar III
    Misjonarze
  • Protestujący - Cezar III
    Protestujący
  • Rydwaniarze - Cezar III
    Rydwaniarze
  • Strażnicy murów - Cezar III
    Strażnicy murów
Bezdomni
Bezdomni - Cezar III
  • Bezrobotni - Cezar III
    Bezrobotni
  • Dzieci-robotnicy - Cezar III
    Dzieci-robotnicy
Imigranci
Imigranci - Cezar III
  • Kapłani - Cezar III
    Kapłani
  • Nauczyciele - Cezar III
    Nauczyciele
  • Plebejusze - Cezar III
    Plebejusze

Linki zewnętrzne

Gry komputerowe z serii City Building
Gry Cesarz: Narodziny Państwa ŚrodkaCezar IIICezar IVFaraon • (Kleopatra: Królowa Nilu) • Immortal Cities: Children of the NileZeus: Pan Olimpu (Posejdon: Bóg Atlantydy)