FANDOM

Effi Briest – enerdowski dramat telewizyjny z 1970 roku w reżyserii Wolfganga Luderera, zrealizowany na podstawie powieści autorstwa Theodora Fontanego. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku.

Fabuła

Córka pruskiego szlachcica, Effi Briest, zgodnie z wolą rodziców wychodzi za mąż za barona Geerta von Innstettena. Jest on od niej znacznie starszy, ale może zapewnić żonie warunki i pozycję godną jej stanu i pochodzenia. W małym miasteczku Kessin, gdzie baron pedantycznie wypełnia obowiązki landrata, Effi nudzi się, tęskniąc do ciekawszego towarzystwa. Narodziny córki wypełniają na pewien czas treścią życia Effi, ale i to nie daje jej nadziei na zmianę egzystencji. Chęcią wyrwania się z ciasnych ram konwencji towarzyskich i tęsknotą za ludzkim zainteresowaniem tłumaczyć trzeba romans z majorem von Crampasem. Jednak ten związek, niepoparty głębszym uczuciem, również pozostanie tylko powierzchownym epizodem w życiu Effi.

Dopiero przeniesienie Innstettena do ministerstwa i związana z tym przeprowadzka do Berlina pozwala dziewczynie zerwać z kołtuństwem prowincji. Wiara, że znalazła wreszcie swoje miejsce w życiu, pozwala na ostateczne przekreślenie wspomnień o zdradzie małżeńskiej. Jednak po sześciu latach mąż odnajduje dowody jej niewierności. Zgodnie z obowiązującym kodeksem honorowym, wyzywa von Crampasa na pojedynek, zabija go i rozstaje się z Effi. Odtrącona przez towarzystwo, odsunięta od własnego dziecka, złamana moralnie Effi zarabia na życie jako guwernantka. Zapada na ciężką chorobę płuc. Zbyt późno uzyskuje przebaczenie swych rodziców.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Łodzi Realizacja nagrań
Maria Piotrowska Reżyseria
Jan Czarny Dialogi
Grzegorz Sielski Dźwięk
Łucja Kryńska Montaż
Michał Szczerbic Kierownictwo produkcji

Obsada

Wanda Chwiałkowska Effi Briest Angelica Domröse
Mirosław Szonert Geert von Innstetten Horst Schulze
Janusz Kubicki Major von Crampas Dietrich Körner
Sławomir Misiurewicz Von Briest Gerhard Bienert
Krystyna Froelich-Przybylska Matka Effi Inge Keller
Kazimierz Talarczyk Gieshübler Walter Lendrich
Jerzy Przybylski Wüllersdorf A. P. Hoffmann
Ewa Zdzieszyńska
Barbara Wałkówna-Zbiróg

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki