FANDOM

Grinch: Świąt nie będzie (ang. How the Grinch Stole Christmas) – amerykańsko-niemiecki familijny film przygodowy z 2000 roku w reżyserii Rona Howarda, oparty na książce autorstwa Dr. Seussa. Dubbing do filmu zlecony został przez jego dystrybutora, United International Pictures, na potrzeby dystrybucji kinowej. Film z polskim dubbingiem został później wydany na kasetach VHS, natomiast wydanie DVD zawierało jedynie wersję z lektorem. Polski dubbing zawarto też w zagranicznym wydaniu zremasterowanej wersji filmu na Blu-ray w 2016 roku.

Fabuła

Kosmaty i zielony potwór Grinch (Jim Carrey) oprócz tego, że jest wyjątkowo brzydki, to na dodatek jest wiecznie niezadowolony. Nie lubi niczego i nikogo, a już najbardziej denerwują go ludzie. Ponurak mieszka więc samotnie na szczycie góry, a jego jedynym przyjacielem jest gadający pies Max. Nikt nie wie dokładnie, co leży u podstaw tego malkontenctwa, lecz jego towarzysz podejrzewa, że przyczyna tkwi w samotności. Grincha najbardziej ze wszystkiego złoszczą święta. Tymczasem zbliża się Boże Narodzenie i w pobliskim miasteczku Whoville rozpoczyna się gorączka przygotowań. Wzmożony ruch w sklepach i kupowanie prezentów napawają potwora obrzydzeniem, dlatego wpada na szalony pomysł. Postanawia ukraść ludziom święta. W mieście poznaje Cindy Lou (Taylor Momsen). Dziewczynka również nie lubi euforii towarzyszącej świętom i nie rozumie, po co tyle przygotowań. Cindy chciałaby dowiedzieć się czegoś więcej o swoim nowym znajomym, lecz na każdą wzmiankę o Grinchu na twarzach dorosłych widzi przerażenie. Potwór i dziewczynka skutecznie szukają razem sensu świąt, a Grinch odkrywa źródło swojego niezadowolenia. Na podstawie powieści Dr. Seussa, czyli Theodora Geisela. Oscar za najlepszą charakteryzację oraz dwie nominacje do tej nagrody – za scenografię oraz kostiumy.
Źródło opisu: teleman.pl

Ekipa

Twórca Funkcja
Start International Polska Realizacja nagrań
Elżbieta Kopocińska Reżyseria
Katarzyna Wojsz Dialogi, teksty piosenek
Maria Etienne Adiustacja
Marek Klimczuk Kierownictwo muzyczne
Hanna Makowska Realizacja nagrań (dialogi)
Elżbieta Chojnowska Realizacja nagrań (piosenki)

Obsada

Jacek Rozenek Grinch Jim Carrey
Marek Barbasiewicz Narrator Anthony Hopkins
Joanna Jabłczyńska Cindy Lou Ktoś Taylor Momsen
Wojciech Paszkowski Lou Lou Ktoś Bill Irwin
Edyta Łukaszewska Betty Lou Ktoś Molly Shannon
Grażyna Wolszczak Marta May Christine Baranski
Paweł Szczesny August May Jeffrey Tambor
W pozostałych rolach
Jarosław Boberek Sprzedawca kapeluszy
Robert Tondera Policjant
Tomasz Bednarek
Jacek Kopczyński
Elżbieta Kopocińska
Teresa Lipowska
Jerzy Mazur
Aleksandra Rojewska
Jakub Truszczyński
Jolanta Wołłejko

Wykonanie piosenek

Głos w dubbingu Piosenka Próbka
Jacek Bończyk Partie wokalne Grincha
Joanna Jabłczyńska Partie wokalne Cindy

Linki zewnętrzne