FANDOM

Harry Smith odkrywa Amerykę (ros. Русский вопрос, Russkij wopros) – radziecki dramat filmowy z 1948 roku w reżyserii Michaiła Romma, zrealizowany na podstawie sztuki teatralnej Zagadnienie rosyjskie autorstwa Konstantina Simonowa. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1949 roku. Był to pierwszy dubbing do zagranicznego filmu zrealizowany w Polsce po II wojnie światowej. Chociaż nagrywany był w Studiu Opracowań Filmów w Łodzi, realizację nadzorowała delegacja z rosyjskiego Soweksportfilmu, udzielająca Polakom przeszkolenia.

Fabuła

Włodzimierz Majakowski – jeszcze na wiele lat przed druga wojną światową – po zwiedzeniu Stanów Zjednoczonych A. P. wprowadził do oceny stosunków panujących w tym kraju pojęcie „dwóch Ameryk”: Ameryki kapitalistów, wyzyskiwaczy, wszechwładnego dolara, rasowej nienawiści – i Ameryki prostego człowieka, ciężkiej pracy, tragicznej walki o sprawiedliwość społeczną i istotną równość. Śladami Majakowskiego poszedł Konstanty Simonow, który zawarł swoje doświadczenia z zetknięcia z Ameryka dzisiejszą w głośnej sztuce Zagadnienie rosyjskie. W sztuce tej, podobnie jak w jej filmowej przeróbce (tytuł polski Harry Smith odkrywa Amerykę), dwie Ameryki, odkryte swego czasu przez Majakowskiego, odkrywa ponownie bohater Simonowa – dziennikarz Smith. Przestrzeń czasu dzieląca te dwa odkrycia pogłębiła przepaść dzieląca dwie Ameryki. Kapitalizm w walce z dojrzewającymi z roku na rok siłami postępu broni swych zagrożonych pozycji coraz bezwzględniejszymi środkami ucisku i usiłuje wmówić swe rezerwy imperialistyczną ekspansją. Cele te osiągnąć spodziewa się Ameryka „arystokratów dolara” przez wywołanie wojny, a zadanie sprowokowania wojny spełnić ma oszczercza kampania przeciw ZSRR. Należy przekonać własny naród i świat, że Rosjanie chcą wojny. Jedna Ameryka potrafi zniszczyć dziennikarza który prawdę i godność człowieka ceni wyżej od dolarów i tzw. „szczęścia osobistego”, i na postawione mu przez reakcyjnego magnata prasowego pytanie: „Czy Rosjanie chcą wojny?” – odpowiada w napisanej przez siebie książce, wbrew instrukcji i żądaniu chlebodawcy: „Nie!” Ale pokonany przez jedną Amerykę Harry Smith znajduje oparcie w drugiej Ameryce – Ameryce linczowanych Murzynów, poskramianych przez policemanów w walce o swe prawa robotników i spragnionych pokoju, owocnej pracy i prawdziwej demokracji mas obywateli amerykańskich. Smith nie może wydać swej książki, ale nie zaprzestaje głosić swej prawdy - prawdy, która nie da się ukryć nawet wówczas, kiedy imperialistyczni podżegacze wojenni wtrącą Smitha z Zagadnienia rosyjskiego do więzienia, tak jak zaczęli ostatnio więzić prawdziwych, żyjących Smithów i Fastów.

Film zdubbingowany został w języku polskim. Niestety, ten pierwszy eksperyment niezbyt się udał. Polszczyzna daleka jest od czystości, a sam dubbing wykazuje poważne usterki techniczne. Mamy nadzieję, że fakt ten nie wpłynie na dalsze, tak w zasadzie korzystne dla polskiej publiczności, próby tego rodzaju, a publiczność tę nie zniechęci (nie może i nie powinien zniechęcić!) do tłumnego odwiedzania każdego kina, na którego ekranie pojawi się omówiony, tak wysoce wartościowy i piękny film.
Źródło opisu: Eugeniusz Żytomirski, „Film” nr 20 (1 listopada 1948)

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Łodzi Realizacja nagrań
Maria Kaniewska Reżyseria
Janina Balkiewicz Dialogi
Henryk Danielewicz
Jan Czarny

Obsada

Henryk Borowski Harry Smith Wsiewołod Aksienow
Danuta Szaflarska Jesse Jelena Kuźmina
Jerzy Duszyński Gold Michaił Nazwanow
Adam Mikołajewski Williams Michaił Trojanowski
Halina Billing Meg Marija Barabanowa
W pozostałych rolach
Michał Melina
Leon Pietraszkiewicz

Linki zewnętrzne