FANDOM

Herbaciarnia „Pod Księżycem” (ang. The Teahouse of the August Moon) – amerykańska komedia z 1956 roku w reżyserii Daniela Manna. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1964 roku. Zachowana kopia filmu w takiej wersji wyświetlana była w lipcu 2014 roku w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej.

Fabuła

Kapitan Fisby w towarzystwie swego oficjalnego tłumacza Sakiniego instaluje swą kwaterę w małej wiosce podbitej Okinawy, wprowadzając wszelkimi siłami „amerykańskie prawo demokracji”. Miejscowi notable zasypują go rozmaitymi mało użytecznymi prezentami, które musi przyjąć, ale protestuje przeciw przyjęciu „daru” w postaci gejszy. Kapitan wyobraża sobie, że gejsza to osoba mająca oddawać innego rodzaju przysługi niż tylko platonicznego „umilania życia”. W wiosce zaczynają dziać się cuda, gdy mieszkańcy Okinawy, ochłonąwszy z pierwszego wrażenia, zaczynają dosłownie wprowadzać w czyn zasady „amerykańskiej demokracji”. Zamiast szkoły „w kształcie Pentagonu” powstaje browar i... herbaciarnia. Pułkownik Prudy, dowiedziawszy się o tym, wpada w szał i – pragnąc przekonać się o niepoczytalności kapitana – wysyła do wioski psychologa. Na dobitek przybywa z Waszyngtonu delegacja kongresmenów, którzy mają ocenić „postęp amerykańskiej demokratyzacji wyspy”. Na tę wieść kapitan zarządza zniszczenie kawiarni i gorzelni, ale kongresmeni okazują żywe zainteresowanie właśnie taką „amerykanizacją”, a Sakini – z wydatną pomocą swych ziomków – w ostatniej chwili ratuje sytuację.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Łodzi Realizacja nagrań
Romuald Drobaczyński Reżyseria
Joanna Balkiewicz Dialogi
Krystyna Bilska
Anatol Łapuchowski Dźwięk
Henryka Gniewkowska Montaż

Obsada

Wiesław Machowski Kapitan Fisby Glenn Ford
Andrzej Gawroński Sakini Marlon Brando
Barbara Dzido Kwiat Lotosu Machiko Kyō
Igor Śmiałowski Kapitan McLean Eddie Albert
Kazimierz Wichniarz Wainwright Prudy III Paul Ford
Aleksander Fogiel
Jerzy Walczak
Antoni Żukowski

Linki zewnętrzne