FANDOM

Hugh Jackman (ur. 12 października 1968 w Sydney) – australijski aktor filmowy.

Życiorys

Dopiero po ukończeniu studiów dziennikarskich zainteresował się aktorstwem. Początkowo grywał w teatrze, z czasem przyszły ciekawe propozycje z telewizji. Na planie serialu Correlli (1995) poznał swoją przyszłą żonę, Deborrę-Lee Furness. Pobrali się w 1996 roku, a w maju 2000 adoptowali syna – Oscara Maximilliana. Para ma także córkę Avę urodzoną w 2006 roku, którą również adoptowali.

Do 2000 roku był znany tylko w Australii. Dopiero rola Wolverine’a w hicie Bryana Singera X-Men otworzyła mu drzwi do kariery w Hollywood. Docenione przez publiczność przedstawienie jednego z najbardziej popularnych superbohaterów komiksowych sprawiło, że Jackman został zauważony i jego kariera rozwinęła się. Zagrał m.in. w takich produkcjach jak: Serce nie sługa, Kate i Leopold, Kod dostępu, Van Helsing, X-Men 2 i X-Men: Ostatni bastion. Kreacja, jaką stworzył w adaptacjach komiksu Stana Lee, zachęciła producentów do nakręcenia kolejnych części przygód słynnych mutantów oraz osobnych filmów opowiadających o przygodach Wolverine’a.

Równolegle z karierą filmową rozwijał swoją karierę jako aktor musicalowy. W 1996 zagrał rolę Gastona w musicalowej wersji Pięknej i Bestii, a niedługo potem otrzymał główną rolę w australijskiej produkcji Sunset Boulveard. Przełomem okazała się jednak rola, którą zagrał na West Endzie – Curly McLain w musicalu Oklahoma!, który w 1998 roku był w Londynie wielkim hitem. W roku 2004 zagrał główną rolę w musicalu Boy from OZ opowiadającym o życiu australijskiego piosenkarza i autora piosenek Petera Allena. Jackman otrzymał za tę rolę nagrodę Tony w 2005 (główna rola męska). Nagrodzony został też jego występ jako gospodarza ceremonii rozdania nagród Tony w 2005 roku, za który dostał w tym samym roku Emmy za najlepsze jednorazowe poprowadzenie gali bądź programu rozrywkowego. W 2009 roku poprowadził 81. ceremonię wręczenia Oscarów.

We wrześniu 2011 zapowiedziano jego udział w ekranizacji musicalu Les misérables: Nędznicy. Za rolę Jean Valjeana w 2013 roku został nominowany do Oscara w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos
2011 Giganci ze stali Charlie Kenton Krzysztof Banaszyk
Krzysztof Banaszyk - Giganci ze stali
2014 X-Men: Przeszłość, która nadejdzie Logan / Wolverine Krzysztof Banaszyk
Krzysztof Banaszyk - DOTFP
2014 Noc w muzeum: Tajemnica grobowca Hugh Jackman Tomasz Błasiak
2015 Piotruś: Wyprawa do Nibylandii Czarnobrody Krzysztof Banaszyk
Krzysztof Banaszyk - Piotruś
2016 X-Men: Apocalypse Logan / Wolverine rola bez dialogów
2017 Logan: Wolverine Logan / Wolverine Krzysztof Banaszyk
Krzysztof Banaszyk - Logan
Filmy animowane
2004 Van Helsing: Londyńskie zlecenie Gabriel Van Helsing Krzysztof Banaszyk
Krzysztof Banaszyk - Van Helsing
2006 Happy Feet: Tupot małych stóp Memphis Zbigniew Suszyński
2006 Wpuszczony w kanał Roddy Jacek Bończyk
2012 Strażnicy marzeń Zając Wielkanocny Tomasz Borkowski

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki