FANDOM

John Christopher Depp II (ur. 9 czerwca 1963 w Owensboro) – amerykański aktor, reżyser i producent filmowy oraz muzyk.

Życiorys

Życie prywatne

Rodzina Deppów jest pochodzenia niemieckiego i irlandzkiego. Johnny Depp przyznaje się także do indiańskich korzeni, mówiąc w jednym z wywiadów, że jego prababka pochodzi z plemienia Czirokezów bądź Krików. W 1973 roku Depp wraz z rodziną przeniósł się z Kentucky do Miramar (Floryda) koło Miami. W 1978 roku rodzice Deppa rozwiedli się, a w następnym roku Johnny ostatecznie porzucił szkołę. Od 1998 roku związany był z francuską piosenkarką i aktorką Vanessą Paradis. 27 maja 1999 na świat przyszła ich córka Lily Rose Melody Depp, a trzy lata później, 9 kwietnia 2002 roku, urodził się ich syn John Christopher „Jack” Depp III. W czerwcu 2012 roku para ogłosiła rozstanie. W 2015 roku ożenił się z aktorką Amber Heard. Rok później para wzięła rozwód. W 2003 roku magazyn „People” ogłosił go najseksowniejszym mężczyzną na świecie.

Kariera zawodowa

Na wielkim ekranie zadebiutował w 1984 roku rolą Glena Lantza w horrorze Wesa Cravena Koszmar z ulicy Wiązów, popularność wśród nastolatków zdobył jednak grając jedną z głównych ról w serialu telewizyjnym 21 Jump Street emitowanym w latach 1987-1990. Jest znany ze współpracy z reżyserem Timem Burtonem, z którym pracował dotychczas przy ośmiu filmach: Edward Nożycoręki, Ed Wood, Jeździec bez głowy, Charlie i fabryka czekolady, Gnijąca panna młoda, Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street, Alicja w Krainie Czarów oraz Mroczne cienie. Wielokrotnie grał w duecie z Heleną Bonham Carter, byłą żoną Burtona. Jako reżyser i scenarzysta zadebiutował w filmie Odważny z 1997 roku, gdzie zagrał również główną rolę, a film nominowany został do Złotej Palmy.

W 1991 wcielił się w postać Eddiego Rebela w teledysku do piosenki grupy Tom Petty and the Heartbreakers „Into the Great Wide Open”. Dwukrotnie wziął udział w nagraniach z brytyjskim zespołem rockowym Oasis. Zagrał na gitarze w utworze „Fade In-Out”, który znalazł się na wydanym w roku 1997 albumie Be Here Now, a także wziął udział w nagraniu piosenki „Fade Away (Warchild Version)”, która znalazła się na stronie B singla „Don’t Go Away”. Wziął udział również w nagraniu covera „You’re So Vain” Carly Simon na album Marilyna Mansona Born Villain. Od 2015 roku wraz z Alice’em Cooperem i Joe Perrym współtworzy formację Hollywood Vampires.

W trakcie kariery zawodowej trzykrotnie nominowany był do Oscara – za role pierwszoplanowe w filmach Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły, Marzyciel oraz Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street. Wielokrotnie nominowany również do m.in. Złotego Globu (wygrana za główną rolę w Sweeneym Toddzie) i BAFTA. W latach 2013 i 2016 nominowany był do Złotych Malin za role w filmach Jeździec znikąd i Bezwstydny Mortdecai.

Polski dubbing

Rok Tytuł Rola Polski głos
1993 Benny i Joon Sam Jacek Kopczyński
2005 Charlie i fabryka czekolady Willy Wonka Wojciech Paszkowski
2010 Alicja w Krainie Czarów Szalony Kapelusznik Cezary Pazura
2013 Jeździec znikąd Tonto Marcin Perchuć
2016 Alicja po drugiej stronie lustra Szalony Kapelusznik Cezary Pazura
2016 Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć Gellert Grindenwald Piotr Bajor
2017 Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara Jack Sparrow Cezary Pazura
Filmy animowane
2011 Rango Rango Wojciech Paszkowski
2018 Gnomeo & Juliet: Sherlock Gnomes Sherlock Gnomes

Zwiastuny

  • W zwiastunach Alicji w Krainie Czarów głosu Szalonemu Kapelusznikowi użyczał Wojciech Paszkowski.
  • W pierwszym zwiastunie Jeźdźca znikąd Tonto przemawiał głosem Krzysztofa Banaszyka, a w drugim – Przemysława Bluszcza.

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki