FANDOM

Kto sieje wiatr (ang. Inherit the Wind) – amerykański dramat sądowy z 1960 roku w reżyserii Stanleya Kramera, zrealizowany na podstawie sztuki teatralnej autorstwa Jerome’a Lawrence’a i Roberta Edwina Lee. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1962 roku. We wrześniu 2013 roku w takiej wersji film dwukrotnie wyświetlany był w Iluzjonie Filmoteki Narodowej w ramach cyklu „Stanley Kramer w 100. rocznicę urodzin”.

Fabuła

W małym miasteczku amerykańskim Hillsboro zostaje aresztowany nauczyciel Cates, który wykładając biologię powołał się na darwinowską teorię ewolucji. Było to sprzeczne z prawem, zakazującym propagowania poglądów sprzecznych z biblijną nauką o boskim pochodzeniu rodu ludzkiego. Sprawa zostaje rozdmuchana przez cynicznego dziennikarza Hornbecka, który – licząc na sensacyjny przebieg procesu – przyjeżdża do miasteczka. Zjawia się również wybitny prawnik amerykański Brady, który z własnej woli postanawia podjąć się roli oskarżyciela publicznego. Obrony nauczyciela podejmuje się inny znakomity adwokat, Drummond. W napiętej i nieprzychylnej dla oskarżonego atmosferze zaczyna się przewód sądowy. Kiedy zeznania powołanych przez obrońców naukowców nie odnoszą zamierzonego skutku, Drummond postanawia użyć podstępu. Powołuje Brady’ego jako eksperta w sprawach komentowania Biblii i przy pomocy finezyjnych pytań zmusza go do publicznego stwierdzenia, że nie zawsze wskazania Biblii należy przyjmować dosłownie. Przysięgli uznają wprawdzie Catesa winnym, ale sędzia skazuje nauczyciela na najniższy – symboliczny – wymiar kary.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Henryka Biedrzycka Reżyseria
Krystyna Albrecht Dialogi
Jan Moes
Mariusz Kuczyński Dźwięk
Danuta Sierant Montaż
Jerzy Kulawczyk Kierownictwo produkcji

Obsada

Leon Pietraszkiewicz Harry Drummond Spencer Tracy
Jan Kreczmar Matthew Harrison Brady Fredric March
Andrzej Konic E. K. Hornbeck Gene Kelly
Zofia Tymowska Sarah Brady Florence Eldridge
Józef Konieczny Bertram T. Cates Dick York
Maria Ciesielska Rachel Brown Donna Anderson
Stanisław Zaczyk Jeremiah Brown Claude Akins
Zygmunt Kacprowski Sędzia Mel Coffey Harry Morgan
Zdzisław Słowiński Prokurator Tom Davenport Elliott Reid

Linki zewnętrzne