FANDOM

Lara Croft – postać fikcyjna stworzona przez projektanta Toby’ego Garda na potrzeby gry komputerowej Tomb Raider z 1996 roku. Od momentu „narodzin”, pojawiła się w dziesięciu głównych grach, siedmiu spin-offach serii, trzech filmach kinowych, miniserialu animowanym oraz licznych komiksach oraz powieściach.

Fikcyjna biografia

Biografia Lary Croft zmieniała się na przestrzeni lat, wraz z kolejnymi restarami serii. Według obecnej biografii, urodziła się 14 lutego 1992 roku jako córka lorda Richarda Crofta i lady Amelii Croft. Kiedy była mała, jej matka zginęła w Himalajach, co doprowadziło Richarda na skraj obłędu – całkowicie oddał się on próbom odszukania źródła nieśmiertelności. Mała Lara wychowywana była przez ojca, częściej jednak – pod jego nieobecność – przez kamerdynera Winstona.

Od najmłodszych lat zafascynowana była poszukiwaniem przygód i legendami, do których miłość zaszczepił jej ojciec – znany, chociaż wyśmiewany w środowiskach akademickich badacz. Kiedy również i on zginął w niejasnych okolicznościach, będąc następnie zdyskredytowanym przez prasę, Lara postanowiła porzucić rodzinną fortunę i posiadłość, a zamiast tego zająć się poszukiwaniem przygód. Jako młoda absolwentka archeologii postanowiła wziąć udział w wyprawie naukowej, której celem było odnalezienie legendarnej wyspy Yamatai – po części w celu przywrócenia rodzinie dobrego imienia, po części z nadzieją na odkrycie prawdziwych przyczyn śmierci swojego ojca.

Odtwórczynie roli

Obecną odtwórczynią roli Lary Croft w grach z głównej serii Tomb Raider jest Camilla Luddington, wcielająca się w tę postać podczas sesji performance capture, z kolei w filmach – Alicia Vikander.

W latach 2001-2003, w filmach Tomb Raider i Tomb Raider: Kolebka Życia, w Larę wcielała się Angelina Jolie. W latach 1996-2009 głosu postaci w grach użyczały Shelly Blonde, Judith Gibbins, Jonell Elliott i Keleey Hawes. W miniserialu Tomb Raider: Re\visioned przemawiała głosem Minnie Driver. W grze Tomb Raider: Underworld podczas sesji motion capture w Larę wcielała się złota mistrzyni olimpijska Heidi Moneymaker.

Polski dubbing

Rok Tytuł Głos Aktor Próbka
Filmy i seriale fabularne
2018 Tomb Raider Kinga Suchan Alicia Vikander
Kinga Suchan - TR
Maja Kwiatkowska (14-letnia Lara) Emily Carey
Maja Kwiatkowska - TR
Marianna Obuchowicz (7-letnia Lara) Maisy de Freitas
Marianna Obuchowicz - TR
Gry komputerowe
2013 Tomb Raider Karolina Gorczyca Camilla Luddington
Karolina Gorczyca - Tomb Raider
2015 Rise of the Tomb Raider Karolina Gorczyca Camilla Luddington
Karolina Gorczyca - RotTR
Joanna Pach-Żbikowska (kilkuletnia Lara) Harriet Perring
Joanna Pach - ROTR
2018 Shadow of the Tomb Raider Karolina Gorczyca Camilla Luddington

Linki zewnętrzne