FANDOM

Dame Margaret Natalie Smith (ur. 28 grudnia 1934 w Ilford, hrabstwo Essex) – brytyjska aktorka filmowa i teatralna. W swojej karierze otrzymała wiele nagród i zaszczytów, m.in. Order Imperium Brytyjskiego w 1990 roku, co daje jej prawo używania tytułu dame. Znana jest ze swoich charakterystycznych ról kostiumowych.

Swoją karierę rozpoczęła w Oxford Playhouse Theatre. Zadebiutowała w 1952 na scenie spektaklem The New Faces 1956 Revenue wystawionym w Nowym Jorku. W 1959 dołączyła do Old Vic Company. W 1963 została zaangażowana do The National Theatre.

Na ekranie po raz pierwszy pojawiła się w 1956. Popularność przyniosła jej rola w filmie Pełnia życia panny Brodie. Na początku XXI wieku znana była z roli profesor Minerwy McGonagall w serii filmów o Harrym Potterze. W 2007 roku przeszła operację usunięcia nowotworu z piersi, a następnie została poddana chemioterapii.

Czterokrotnie nominowana do Oscara (dwie – za Suitę kalifornijską i Pokój z widokiem – zamieniła na statuetkę), dziewięciokrotnie do Złotego Globu (trzy wygrane: za Downton Abbey, Pokój z widokiem i Suitę kalifornijską), dwunastokrotnie do BAFT-y (pięć wygranych: za Herbatkę z Mussolinim, Samotną pasję Judith Hearne, Pokój z widokiem, Prywatne zdjęcia i Pełnię życia panny Brodie), czterokrotnie do Emmy (trzy wygrane: za Mój dom w Umbrii i dwukrotnie za Downton Abbey).

Zdubbingowane role

Rok Tytuł Rola Polski głos Próbka
1985 Pokój z widokiem Charlotte Bartlett Ewa Kania
1991 Hook Wendy Danuta Szaflarska
2001 Harry Potter i Kamień Filozoficzny Minerwa McGonagall Wiesława Mazurkiewicz
►
2002 Harry Potter i Komnata Tajemnic
►
2004 Harry Potter i więzień Azkabanu
►
2005 Harry Potter i Czara Ognia
►
2007 Harry Potter i Zakon Feniksa
►
2009 Harry Potter i Książę Półkrwi
►
2010 Niania i wielkie bum Pani Docherty Aleksandra Koncewicz
►
2011 Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II Minerwa McGonagall Wiesława Mazurkiewicz
►

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki