FANDOM

Marvel Cinematic Universe

Marvel Cinematic Universe, MCU – franczyza filmowa obejmująca głównie filmy o superbohaterach produkcji Marvel Studios, które zaś oparte są na komiksach Marvel Comics. Pomiędzy produkcjami zrzeszonymi w Marvel Cinematic Universe stosowane są częste crossovery, a także wspólne wątki i członkowie obsady. Na chwilę obecną na uniwersum składa się dwanaście filmów pełnometrażowych (zaplanowanych jest jeszcze jedenaście), pięć filmów krótkometrażowych oraz cztery seriale telewizyjne (cztery kolejne w produkcji).

Historia produkcji

W 2005 roku Marvel Entertainment rozpoczęła planowanie niezależnej produkcji własnych filmów z dystrybucją przez Paramount Pictures. Zostało utworzone w tym roku Marvel Studios z Avim Aradem na czele. Studio rozpoczęło przygotowywania do stworzenia wspólnego uniwersum filmowego, które miało polegać na tym, że miały powstać indywidualne filmy o superbohaterach, a następnie mieli oni doprowadzić do crossoveru we wspólnym filmie. Arad nie wierzył w sukces wspólnego uniwersum i w 2007 roku zrezygnował ze stanowiska, a jego miejsce zajął wówczas 33-letni Kevin Feige. Utworzono sześcioosobową komisję twórczą, w której składzie znalazł się Feige, jego zastępca Louis D’Esposito, szef Marvel Comics Dan Buckley, szef kreatywny Joe Quesada, scenarzysta Brian Michael Bendis, i prezes Marvel Entertainment Alan Fine. Wspólne uniwersum zostało nazwane Marvel Cinema Universe, a następnie zmieniono nazwę na Marvel Cinematic Universe. Studio określiło filmowe uniwersum jako Earth-199999.

We wrześniu 2015 roku Marvel Studios zostało podłączone bezpośrednio pod Walt Disney Studios. W wyniku tej zmiany szef studia, Kevin Feige odpowiada bezpośrednio przed Alanem Hornem, szefem studia Disneya, a nie jak wcześniej przed prezesem Marvel Entertainment, Issakiem Permutterem. Komisja twórcza została rozwiązana, jednak może być ona nadal zwoływana w sprawie produkcji Marvel Television, które nadal pozostają pod kontrolą Permuttera. Kluczowe decyzje odnośnie filmów podejmowane są przez Feige’a, D’Esposito i Victorię Alonso.

Produkcje z serii

Rok Tytuł Twórca / funkcja
2008 Iron Man Niedubbingowane
2008 Incredible Hulk
2010 Iron Man 2
2011 Thor
2011 Captain America: Pierwsze starcie SDI Media Polska
2012 Avengers
2013 Iron Man 3
2013 Thor: Mroczny świat
2014 Kapitan Ameryka: Zimowy Żołnierz
2014 Strażnicy Galaktyki
2015 Avengers: Czas Ultrona
2015 Ant-Man
2016 Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów
2016 Doktor Strange
2017 Strażnicy Galaktyki vol. 2
2017 Spider-Man: Homecoming
2017 Thor: Ragnarok Nieogłoszone
2018 Black Panther
2018 Avengers: Infinity War
2018 Ant-Man and the Wasp
2019 Captain Marvel
2019 Avengers 4
2019 Inhumans

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki