FANDOM

Marvel Cinematic Universe

Marvel Cinematic Universe, MCU – franczyza filmowa obejmująca głównie filmy o superbohaterach produkcji Marvel Studios, które zaś oparte są na komiksach Marvel Comics. Pomiędzy produkcjami zrzeszonymi w Marvel Cinematic Universe stosowane są częste crossovery, a także wspólne wątki i członkowie obsady. Na chwilę obecną na uniwersum składa się dwadzieścia filmów pełnometrażowych (zapowiedziane zostały cztery kolejne), pięć filmów krótkometrażowych oraz jedenaście seriali telewizyjnych (trzy kolejne w produkcji).

Uniwersum podzielone jest na tzw. fazy, a na każdą z nich składa się kilka filmów. Początek lub koniec każdej fazy wyznaczany jest przez film, którego fabuła drastycznie zmienia dotychczasowe oblicze uniwersum.

Historia produkcji

W 2005 roku Marvel Entertainment rozpoczęła planowanie niezależnej produkcji własnych filmów z dystrybucją przez Paramount Pictures. Zostało utworzone w tym roku Marvel Studios z Avim Aradem na czele. Studio rozpoczęło przygotowywania do stworzenia wspólnego uniwersum filmowego, które miało polegać na tym, że miały powstać indywidualne filmy o superbohaterach, a następnie mieli oni doprowadzić do crossoveru we wspólnym filmie. Arad nie wierzył w sukces wspólnego uniwersum i w 2007 roku zrezygnował ze stanowiska, a jego miejsce zajął wówczas 33-letni Kevin Feige. Utworzono sześcioosobową komisję twórczą, w której składzie znalazł się Feige, jego zastępca Louis D’Esposito, szef Marvel Comics Dan Buckley, szef kreatywny Joe Quesada, scenarzysta Brian Michael Bendis, i prezes Marvel Entertainment Alan Fine. Wspólne uniwersum zostało nazwane Marvel Cinema Universe, a następnie zmieniono nazwę na Marvel Cinematic Universe. Studio określiło filmowe uniwersum jako Earth-199999.

We wrześniu 2015 roku Marvel Studios zostało podłączone bezpośrednio pod Walt Disney Studios. W wyniku tej zmiany szef studia, Kevin Feige odpowiada bezpośrednio przed Alanem Hornem, szefem studia Disneya, a nie jak wcześniej przed prezesem Marvel Entertainment, Issakiem Permutterem. Komisja twórcza została rozwiązana, jednak może być ona nadal zwoływana w sprawie produkcji Marvel Television, które nadal pozostają pod kontrolą Permuttera. Kluczowe decyzje odnośnie filmów podejmowane są przez Feige’a, D’Esposito i Victorię Alonso.

Produkcje z serii

Rok Faza Tytuł Realizacja dubbingu Reżyseria
2008 Pierwsza Iron Man
Niedubbingowane
2008 Incredible Hulk
2010 Iron Man 2
2011 Thor
2011 Captain America: Pierwsze starcie SDI Media Polska Artur Tyszkiewicz
2012 Avengers Waldemar Modestowicz
2013 Druga Iron Man 3
2013 Thor: Mroczny świat
2014 Kapitan Ameryka: Zimowy Żołnierz
2014 Strażnicy Galaktyki
2015 Avengers: Czas Ultrona
2015 Ant-Man
2016 Trzecia Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów
2016 Doktor Strange
2017 Strażnicy Galaktyki vol. 2
2017 Spider-Man: Homecoming Artur Tyszkiewicz
2017 Thor: Ragnarok Waldemar Modestowicz
2018 Czarna Pantera
2018 Avengers: Wojna bez granic
2018 Ant-Man i Osa
2019 Captain Marvel
Nieogłoszone
2019 Avengers 4
2019 Czwarta Spider-Man: Far from Home
2020 Strażnicy Galaktyki vol. 3

Seriale

Rok Tytuł Stacja USA Stacja POL
2013-nadal Agenci T.A.R.C.Z.Y. ABC TVP
2015-2016 Agentka Carter ABC FOX Polska
2015-nadal Daredevil Netflix
2015-nadal Jessica Jones Netflix
2016-nadal Agenci T.A.R.C.Z.Y.: Slingshot ABC YouTube
2016-nadal Luke Cage Netflix
2017 Inhumans ABC Showmax
2017-nadal Defenders Netflix
2017-nadal Iron Fist Netflix
2017-nadal Punisher Netflix
2017-nadal Runaways Hulu Showmax
2018-nadal Cloak & Dagger Freeform Showmax

Filmy krótkometrażowe

Rok Tytuł
2011 Konsultant
2011 Ciekawa rzecz spotkała nas przy młocie Thora
2013 Przedmiot 37
2013 Agentka Carter
2014 Niech żyje król

Linki zewnętrzne