FANDOM

Marzenia miłosne (węg. Szerelmi álmok – Liszt; ros. Ференц Лист — Грёзы любви, Ferenc List — Griozy lubwi) – węgiersko-radziecki dramat biograficzny z 1970 roku w reżyserii Mártona Keletiego. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku.

Fabuła

Gdy Franciszek Liszt kończy 9 lat, jego rodzina przenosi się do Wiednia. Ojciec, który udzielał chłopcu pierwszych lekcji gry na fortepianie, powierza dalszą edukację syna znanemu kompozytorowi Karlowi Czernemu. Po latach spotykamy Liszta w paryskich salonach, gdzie koncertuje także znakomity pianista Thalberg. Publiczność toczy zażarte dyskusje, któremu z nich przyznać palmę pierwszeństwa. Spór rozstrzyga sam Thalberg, który po wspólnym koncercie uznaje się za pokonanego.

W tym czasie rodzi się miłość Liszta do pięknej hrabiny Marii d’Agoult. Maria porzuca męża i kochankowie wyjeżdżają do Genewy. Ich związek trwa 10 lat, wypełnionych tylko krótkimi spotkaniami w przerwach między koncertami Liszta we wszystkich stolicach europejskich. W Wiedniu dochód z koncertów przeznacza Liszt dla ofiar powodzi, w Budapeszcie owacyjnie witany przez rodaków otrzymuje wspaniałą szablę króla Stefana i honorowe obywatelstwo, w Dreźnie poznaje piękną Lolę Montes... i nawiązuje z nią romans. Dla Marii d’Agoult jest to pretekst do ostatecznego zerwania.

Podróż do Rosji jest pasmem sukcesów. W Kijowie poznaje księżną Karolinę z Iwanowskich Saint-Wittgenstein. Będzie to największa miłość Liszta, która wywrze decydujący wpływ na jego dalsze życie. Księżna namówi go do porzucenia kariery wirtuoza i poświęcenia się przede wszystkim kompozycji. Ze względu na nią przyjmie stanowisko kapelmistrza na dworze w Weimarze, gdyż tylko pod opieką dworu mogą bezpiecznie rozpocząć wspólne życie. Jednocześnie księżna rozpocznie starania o rozwód. W Weimarze zjawia się niespodziewanie u Liszta jego przyjaciel Ryszard Wagner. Uciekał z Drezna, gdzie groziło mu aresztowanie za udział w rewolucji, która w 1849 r. wybuchła w stolicy Saksonii.

Po latach starań księżna otrzymuje rozwód. W przededniu ślubu z Lisztem specjalny wysłannik kardynała przynosi zawiadomienie o cofnięciu dyspensy przez papieża, który pragnie ponownie przejrzeć akta unieważniające poprzednie małżeństwo. Księżna rezygnuje z dalszej walki o rozwód, rozstaje się z Lisztem i resztę życia spędza samotnie poświęcając się studiom teologicznym. Natomiast Liszt szuka schronienia w jednym z rzymskich klasztorów i komponuje muzykę sakralną. W 1865 roku udaje się na koronację króla do Budapesztu, a po kilku latach obejmuje kierownictwo nowopowstałej Budapesztańskiej Akademii Muzycznej. U schyłku życia odwiedza swą dawną miłość księżnę Wittgenstein. W lipcu 1886 roku jedzie do Bayreuth, aby odwiedzić córkę, wdowę po Wagnerze, i tam nagle kończy życie.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Maria Piotrowska Reżyseria

Obsada

Ryszard Sobolewski Ferenc Liszt Imre Sinkovits
Maria Wawszczyk Karolina Sayn-Wittgenstein Ariadna Szengełaja
Ryszard Dembiński Belloni Sándor Pécsi
Janusz Kubicki Książę Wittgenstein Igor Dmitriew
Jadwiga Siennicka Marie d’Agoult Klara Łuczko

Linki zewnętrzne