FANDOM

Michał Waleczny (rum. Mihai Viteazul, włos. L’ultima crociata, franc. La dernière croisade) – rumuńsko-włosko-francuski dramat historyczny z 1970 roku w reżyserii Sergiu Nicolaescu. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku.

Fabuła

Samotny rycerz podąża do Stambułu, tropiony przez żołnierzy wołoskiego hospodara Aleksandra; to Michał, który po kilku latach pobytu na sułtańskim dworze, drogą politycznych negocjacji i zwykłego przekupstwa uzyskuje nominację na tron hospodarski. Wkrótce sułtan Amurad będzie żałował tej nominacji, gdyż Michał ledwo zainstalowany w pałacu w Bukareszcie, wypowiada wojnę Turkom. Wierzy, że ten rozpaczliwy bunt pobudzi Europę do solidarnego wystąpienia przeciw Półksiężycowi, który opanował już niemal całkowicie Bałkany i zagraża Europie zachodniej.

Papież Leon udziela zgody na sfinansowanie wielkiej krucjaty, jednak intrygi kardynała Andrzeja Batorego skłaniają cesarza Rudolfa Habsburga do przekazania tych pieniędzy nie hospodarowi Wołoszczyzny, lecz księciu Zygmuntowi Batoremu w Siedmiogrodzie. Wysłany na pomoc Zygmuntowi generał austriacki Basta przepełniony jest zazdrością i nienawiścią do Michała. Nie otrzymawszy obiecanej pomocy, Michał musi zawrzeć sojusz z Zygmuntem, który uzależnia wystąpienie przeciw Turkom od złożenia hołdu przez Wołoszczyznę. Michał godzi się na to upokorzenie.

Pomoc siedmiogrodzka jest tylko symboliczna i Michał wydaje bitwę generałowi tureckiemu Sinan Paszy bez szans na zwycięstwo. Ponosi klęskę pod Calugareni opodal Bukaresztu. Zygmunt, który celowo zwlekał z pomocą licząc, że sam rozbije zmęczone wojska tureckie, zostaje pokonany pod Kerestes i musi złożyć hołd sułtanowi; przekazuje tron swemu stryjowi – kardynałowi Andrzejowi Batoremu. Michał, który nagle stał się wasalem sułtana, wykorzystuje swą sytuację i wypędza kardynała Andrzeja z Siedmiogrodu, po czym rusza na Mołdawię, jednocząc w ciągu kilku miesięcy pod swym berłem wszystkie trzy księstwa rumuńskie. Ale Zygmunt Batory odstępuje Michała, chcąc samodzielnie panować w Siedmiogrodzie; przeciąga też na swą stronę generała Bastę, który dowodzi wojskami cesarskimi wspomagającymi rzekomo Michała. Zdradzony Michał zostaje zupełnie sam, traci kolejno swe księstwa, armię, przyjaciół. Jego syn Mikołaj zostaje zabity, jego żona przeklina go. Michał ucieka do Pragi, gdzie szuka pomocy na dworze cesarskim. Spotyka tam Włoszkę Rossanę, poznaną niegdyś w Konstantynopolu; dziewczyna kocha go i będzie mu teraz towarzyszyć aż po tragiczny koniec. Po raz ostatni zdaje się uśmiechać do niego szczęście. Rudolf proponuje mu objęcie dowództwa nad armią, na której czele mógłby pokonać Zygmunta. Stawia jednak warunek: Michał musi oswobodzić generała Bastę, uwiezionego przez księcia Siedmiogrodu. Po zwycięskiej bitwie pod Goraslau Michał wypełnia ten warunek. Następnej nocy Basta wysyła do jego namiotu najemnych morderców.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Maria Olejniczak Reżyseria

Obsada

Jerzy Kamas Michał Waleczny Amza Pellea
Daniela Makulska Hrabina Rossana Viventini Irina Gărdescu
Janusz Pilarski Andrzej Batory György Kovács
Józef Duriasz Wezyr Koca Sinan Pasza Nicolae Secăreanu
Teresa Olenderczyk Stanca Ioana Bulcă
Zygmunt Listkiewicz Zygmunt Batory Ion Besoiu
Leonard Pietraszak Giorgio Basta Emmerich Schäffer
Tomasz Zaliwski Selim Pasza Sergiu Nicolaescu

Linki zewnętrzne