FANDOM

Michelle Marie Pfeiffer (ur. 29 kwietnia 1958 w Santa Ana w stanie Kalifornia) – amerykańska aktorka i producentka filmowa, modelka.

Biografia

Uczęszczała do Newport Harbor High School w Newport Beach, w stanie Kalifornia, zanim w 1976 roku ukończyła Fountain Valley High School w Fountain Valley. Pasjonowała się teatrem i pływaniem, pracowała jako kasjerka w supermarkecie i wybierała się na kurs dla stenotypistek. Jej życie zmieniło się, gdy w roku 1978 zdobyła tytuł Miss hrabstwa Orange. Zatrudniono ją jako modelkę, uczyła się aktorstwa w The Beverly Hills Playhouse, a potem trafiła do studia aktorskiego w Hollywood. Po udziale w serialach Fantastyczna wyspa (1978–1981), Dom Delta (1979), CHiPs (1979) i B.A.D. Cats (1980), zadebiutowała na dużym ekranie w dwóch komediach – Rycerze hollywoodzkich nocy (1980) i Znów zakochani (1980). Sukcesem była postać typowej nastolatki w muzycznym sequelu Grease 2 (1982) u boku Maxwella Caulfielda, za którą zdobyła w Los Angeles nominację do nagrody dla Młodego Artysty.

Uznanie zdobyła w roli Elviry Hancock – biernej i narkotyzującej się kochanki gangstera Lopeza, a następnie żony Tony’ego Montany, granego przez Ala Pacino w dramacie kryminalnym Briana de Palmy Człowiek z blizną (1983). Później Pfeiffer stworzyła nominowaną do nagrody Saturna kreację Isabeau d’Anjou w adaptacji XIII-wiecznej legendy romańskiej Richarda Donnera Zaklęta w sokoła (1985) z Rutgerem Hauerem o parze kochanków zaklętych przez wzgardzonego tyrana. Do komediowych sukcesów zalicza się postać zmiennej i niewiernej aktorki Faith Healy z komedii Alana Aldy Słodka wolność (1986), matka sześciorga dzieci zafascynowana wysłannikiem piekieł w komedii fantasy Czarownice z Eastwick (1987) oraz nominowana do Złotego Globu rola wesołej wdówki po groźnym mafiosie w kasowym filmie Poślubiona mafii (1988).

Za rolę cnotliwej pani Marie de Tourvel, która ulega cynicznemu wicehrabiemu de Valmont w stylowej ekranizacji powieści Choderlosa de Laclosa Niebezpieczne związki (1988), otrzymała nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) oraz nominację do nagrody Oscara. Kreacja piosenkarki Susie Diamond, ratującej przed upadkiem tytułowy duet Bakerów w filmie muzycznym Wspaniali bracia Baker (1989) przyniosła jej m.in. prestiżową nagrodę im. D. W. Griffitha, Złoty Glob i drugą w karierze nominację do nagrody Oscara. Kolejne nominacje do nagrody Złotego Globu zdobyła za role – Rosjanki Katii Orłowej w adaptacji powieści Johna le Carrégo Wydział Rosja (1990), kelnerki Frankie w melodramacie Frankie i Johnny (1991) u boku Ala Pacino, Lurene Hallett w dramacie Pole miłości (1992) – także nominacja do nagrody Oscara – oraz hrabiny Ellen Oleńskiej w melodramacie Martina Scorsesego Wiek niewinności (1993).

Znakomite recenzje, dwie nominacje do nagrody MTV za najlepszy pocałunek z Michaelem Keatonem i najbardziej pożądaną kobietę przyniosła jej rola przebiegłej i uwodzicielskiej Kobiety-Kota w kasowym hicie kinowym Tima Burtona Powrót Batmana (1992). Za postać nauczycielki języka angielskiego stosującej niekonwencjonalne metody nauczania w szkole dla licealistów z gett etnicznych, absolwentki szkoły oficerskiej korpusu marines w biograficznym dramacie kryminalnym Młodzi gniewni (1995) odebrała nagrodę Blockbuster Entertainment. Za rolę ekscentrycznej ateistki Ingrid Magnussen w dramacie obyczajowym Biały oleander (2002) zdobyła nagrody w kategoriach najlepsza aktorka drugoplanowa na festiwalach filmowych Kansas City Film Critics Circle Awards i San Diego Film Critics Society Awards.

Życie prywatne

Jest drugim z czworga dzieci Dicka Richarda Pfeiffera i Donny Taverny. Ma starszego brata Ricka i dwie młodsze siostry – Dedee (ur. 1964) i Lori (ur. 1965). Spotykała się z Fisherem Stevensem, Alekiem Baldwinem, Valem Kilmerem, Johnem Malkovichem i Michaelem Keatonem. Po nieudanym małżeństwie z aktorem Peterem Hortonem (1981–1989), w dniu 13 listopada 1993 roku wyszła ponownie za mąż za scenarzystę telewizyjnego Davida E. Kelleya. Mają córkę Claudię Rose (ur. 1993) i syna Johna Henry’ego (ur. 1994).

Zdubbingowane role

Rok Tytuł Rola Polski głos Próbka
1990 Wydział Rosja Katia Orłowa Ewa Kania-Grochowska
1991 Frankie i Johnny Frankie Ewa Kania-Grochowska
1993 Wiek niewinności Hrabina Ellen Oleńska Ewa Kania-Grochowska
1996 Szczęśliwy dzień Melanie Parker Ewa Kania-Grochowska
Ewa Kania - SD
1996 Wieczór z muppetami Ona sama

Więcej z Fandomu

Losowa wiki