FANDOM

Nad jeziorem (ros. У озера, U oziera) – radziecki dramat filmowy z 1969 roku w reżyserii Siergieja Gierasimowa. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1970 roku.

Fabuła

Lena mieszka nad Bajkałem z ojcem, Aleksandrem Barminem, znanym uczonym, kierującym stacją biologiczną uniwersytetu w Irkucku. Wybitny biolog nie może zgodzić się z decyzją budowy wielkiego kombinatu celulozowego, którego ścieki mogą zanieczyścić bogate w unikalną faunę i florę wody jeziora. Jego poglądy rozumie i podziela Czernych, budowniczy kombinatu i późniejszy jego dyrektor. Toteż zabiega on o zamontowanie możliwie najdoskonalszych urządzeń oczyszczających, zmniejszających do minimum ryzyko zanieczyszczenia Bajkału. Barmin przekazuje zakładom swą bogatą bibliotekę, której prowadzenie obejmie po ukończeniu szkoły Lena. Dziewczyna odwzajemnia miłość Czernycha, ale uważa, że jej uczucie jest bez perspektyw: dyrektor ma żonę i syna. Jest bliska załamania gdy umiera ojciec, do końca niepogodzony z decyzją o budowie kombinatu. Lena postanawia wyjechać z miasteczka, choć tu, nad Bajkałem, urodziła się i wychowała, choć zostawia człowieka, którego kocha – i drugiego, młodego Aloszę, który wrócił po latach nauki nad Bajkał, tylko dla niej. Z okna autobusu Lena raz jeszcze patrzy na Czernycha, żegna go wzrokiem.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Łodzi Realizacja nagrań
Mirosław Bartoszek Reżyseria

Obsada

Sławomir Misiurewicz Aleksandr Barmin Oleg Żakow
Alicja Krawczykówna Lena Natalia Biełochwostikowa
Bogusław Sochnacki WasilijCzernych Wasilij Szukszin
Janina Borońska Wala Korolkowa Walentyna Tieleczkina
Bożena Gazewska Katia Ołzojewa Natalia Arinbasarowa
Janusz Krawczyk Konstantin Konowałow Wadim Spiridonow
Zbigniew Bielski Kola Boris Szadurski
Stanisław Kwaśniak Alosza Nikołaj Jeremienko
Jerzy Przybylski Iwan Iwanow Borys Biełousow
Maciej Małek Gennadij Jakowlew Michaił Nożkin
Andrzej Jurczak Żeńka Aleksandr Snykow

Linki zewnętrzne