FANDOM

Okna czasu (węg. Az idő ablakai) – węgierski film science-fiction z 1969 roku w reżyserii Tamása Fejéra. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1970 roku.

Fabuła

Ziemią targnął potężny wstrząs, w następstwie krótkiego spięcia roboty obudziły zahibernowanych ludzi, których ciała od wieków spoczywały w podziemnym laboratorium. Skomplikowany proces ożywiania umożliwiły cybernetycznie regulowane mechanizmy. Obudzeni spotkali się w sali o metalowych ścianach, żeby wspólnie oczekiwać na moment wyprowadzenia na światło dzienne. Jest ich pięcioro. Przed hibernacją, żyli w różnych okresach, różne były też przyczyny, dla których wyłączono ich z życia.

Fizyk Avram powodował się pasją naukowca: chciał przebudzić się po stu latach, żeby sprawdzić, jak rozwinęła się jego teoria kwarków. Eva, znana śpiewaczka operowa, „zasnęła” po próbie samobójstwa dokonanego z miłości do męża, który zginął podczas doświadczeń nad kwarkami. Magui w stanie hibernacji oczekiwała, aż ludzkość wynajdzie lekarstwo na jej chorobę wywołaną promieniowaniem kwarków. Beryl natomiast została zmuszona do hibernacji: żyła w czasach terroru, gdy na ludziach przeprowadzano naukowe eksperymenty. Jest jeszcze wśród nich doktor Sinis. On jeden zna działanie skomplikowanych aparatów i rozkład podziemnych jaskiń laboratorium. Organizuje dla wszystkich pożywienie i odzież, ale nie chce pomóc swym towarzyszom w znalezieniu wyjścia. Wszyscy zdają sobie sprawę, że przebudzenie było dziełem przypadkowym.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Maria Olejniczak Reżyseria
Krystyna Uniechowska-Dembińska Dialogi
Mariusz Kuczyński Dźwięk
Henryka Meldner Montaż
Mieczysława Kucharska Kierownictwo produkcji

Obsada

Wiesław Michnikowski Sinis Miklós Gábor
Beata Tyszkiewicz Eva Beata Tyszkiewicz
Andrzej Kopiczyński Avram Belasko Iwan Andonow
Krystyna Mikołajewska Magui Krystyna Mikołajewska
Anita Dymszówna Beryl Heidemarie Wenzel

Linki zewnętrzne