FANDOM

Pilot helikoptera (rum. Decolarea) – rumuński dramat filmowy z 1971 roku w reżyserii Timoteia Ursu. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1972 roku.

Fabuła

Paul Bentu był prymusem w szkole lotniczej, toteż kiedy uzyskał dyplom z wyróżnieniem, spodziewał się, że otrzyma pracę na miarę swoich zdolności i umiejętności. Tymczasem dwa lata okresu próbnego musi spędzić w służbie AVIASAN-u – Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na maleńkim prowincjonalnym lotnisku. Nie ukrywa swego niezadowolenia: akcentuje wyższość wobec innych pracowników lotniska, domaga się specjalnych praw i przywilejów. Na tym tle dochodzi do konfliktu między nim a komendantem lotniska Barcanem. Barcan – mężczyzna około 50-letni – jest doświadczonym pilotem, ale i pełnym kompleksów człowiekiem: choroba serca, której nabawił się w wyniku katastrofy lotniczej oraz dramatycznych przeżyć prawdopodobnie w czasie wojny, uniemożliwiają mu latanie, musi ograniczyć się do pracy w naziemnej obsłudze lotniska. Dla Paula Bentu jedyną rozrywką i radością w tej „prowincjonalnej dziurze” jest romans z Walentyną, piękną siostrą komendanta. Pewnego dnia Paul opuszcza lotnisko, wyjeżdża. I tego właśnie dnia region nawiedza wielka powódź – w ciągu kilku godzin pół kraju znalazło się pod wodą. Do Barcana napływają zewsząd alarmujące rozkazy i wezwania o pomoc – trzeba natychmiast organizować akcję ratowniczą. Barcan ma chore serce, jedyną więc osobą posiadającą prawo latania na niezbędnym w akcji helikopterze jest Paul. Chłopak zaczyna zdawać sobie sprawę, że jego samowolne opuszczenie placówki może stać się przyczyną nieszczęścia: z największym trudem przedziera się przez zalane wodą tereny, lecz do bazy dociera dopiero następnego dnia. Dowiaduje się o tragedii: komendant usiłując zatuszować przed władzami niesubordynację Paula sam zasiadł do steru helikoptera, w czasie próby wzniesienia się dostał ataku serca i zmarł. Paul dopiero teraz uświadamia sobie tragiczne skutki swej niefrasobliwości. Z poczuciem odpowiedzialności za śmierć człowieka siada do helikoptera, by nieść pomoc znajdującym się w niebezpieczeństwie powodzianom.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Zofia Dybowska-Aleksandrowicz Reżyseria

Obsada

Zdzisław Tobiasz Komendant lotniska Barcan Liviu Ciulei
Andrzej Seweryn Paul Bentu Emil Hossu
Jolanta Zykun Walentyna Monica Ghiuță

Linki zewnętrzne