FANDOM

Próba terroru (ang. Experiment in Terror) – amerykański kryminał z 1962 roku w reżyserii Blake’a Edwardsa, zrealizowany na podstawie powieści Gordona Gordona i Mildred Gordon. Dubbing do niego zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku. W maju 2016 roku film z zachowanym dubbingiem dwukrotnie wyświetlany był w Iluzjonie Filmoteki Narodowej w ramach cyklu „Glenn Ford – 100. rocznica urodzin”.

Fabuła

Kasjerka banku w San Francisco, Kelly Sherwood, wróciwszy późno w nocy do domu, zastaje w swoim garażu zamaskowanego mężczyznę. Nieznajomy zawiadamia ją, że planuje napad na bank, a na realizatorkę tego „skoku” wybrał właśnie ją. Jeżeli odmówi lub zwróci się do policji, zagrożone będzie życie jej i jej siostry, uczennicy Toby. Kelly porozumiewa się szybko z Federalnym Biurem Śledczym. Sprawa zostaje powierzona agentowi Johnowi Ripley’emu, który nawiązuje romans z rzeźbiarką Nancy. Kiedyś była ona kochanką złodzieja Reda Lyncha, a teraz zamierza ostrzec FBI. Zanim jednak to następuje, Lynch morduje ją. Kelly, nękana przez Lyncha serią pogróżek telefonicznych, udaje, że zgadza się na jego propozycję. W dniu rabunku Lynch porywa Toby, ale FBI odnajduje jego kryjówkę i uwalnia dziewczynę. Pod ścisłą strażą policji Kelly udaje się na mecz baseballowy, gdzie ma wręczyć Lynchowi skradzione pieniądze. Zmuszony do ujawnienia się, Lynch podejmuje desperacką próbę ucieczki, ale ginie, osaczony przez policję na pustym stadionie.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Zofia Dybowska-Aleksandrowicz Reżyseria
Jan Moes Dialogi
Zdzisław Siwecki Dźwięk
Anna Szatkowska Montaż
Tadeusz Simiński Kierownictwo produkcji

Obsada

Edmund Fetting John „Rip” Ripley Glenn Ford
Jolanta Zykun Kelly Sherwood Lee Remick
Małgorzata Włodarska Toby Sherwood Stefanie Powers
Bohdan Ejmont Brad Roy Poole
Ludwik Pak Popcorn Ned Glass
Danuta Szaflarska Lisa Soong Anita Loo
Mirosława Dubrawska Nancy Ashton Patricia Huston
Andrzej Gawroński Garland Humphrey „Red” Lynch Ross Martin

Linki zewnętrzne