FANDOM

Thelma i Louise (ang. Thelma & Louise) – amerykański dramat filmowy z 1991 roku w reżyserii Ridleya Scotta. Dubbing do filmu zlecony został w latach 90. przez Canal+, który jako jedyny emitował go w takiej wersji. Premiera wersji z dubbingiem miała miejsce na antenie stacji w 1995 roku.

Fabuła

Kipiąca energią opowieść o ucieczce dwóch przyjaciółek od opresji prowincjonalnego życia, która to ucieczka zmienia się w podróż do zatracenia. Zaskakujące, feministyczne z ducha dzieło wybitnego specjalisty od męskiego kina – Ridleya Scotta.

Tytułowe przyjaciółki – ubezwłasnowolniona przez męża gospodyni domowa Thelma oraz pewna siebie kelnerka Louise – zmęczone upokarzającą rutyną prowincjonalnego życia, postanawiają wyrwać się „na ryby”. Niewinna chęć zabawienia się, w konfrontacji z brutalną, zdominowaną przez mężczyzn rzeczywistością, prowadzi do zbrodni. W przydrożnym barze Thelma omal nie pada ofiarą miejscowego macho. Gwałtowi zapobiega Louise, która z zimną krwią zabija oprawcę. Weekendowa wycieczka zmienia się w desperacką ucieczkę przed policją. Bohaterki ściga zresztą nie tylko wymiar sprawiedliwości, ale i przeszłość w postaci despotycznego męża Thelmy. W świecie Thelmy i Louise mężczyźni to prostaccy, niewrażliwi szowiniści. Nie dziwi więc fakt, że w tym nietypowym jak na kino drogi filmie jedynym porządnym okazuje się Hal, czyli policjant, który je tropi. Na drodze do mitycznego Meksyku bohaterki przeżywają kolejne stacje-epizody swojej przemiany. Thelma z zahukanej gospodyni przeistacza się w kobietę zbuntowaną. Z czasem swoją determinacją przewyższa nawet przyjaciółkę. Paradoksalnie kobiety idealnie odnajdują się w nowej roli. Wreszcie są wolne i silne na tyle, by walczyć o siebie i należne im prawa.
Źródło opisu: Ale kino+

Ekipa

Twórca Funkcja
Start International Polska Realizacja nagrań
Janusz Dymek Reżyseria

Obsada

Adrianna Biedrzyńska Thelma Dickinson Geena Davis
Adrianna Biedrzyńska - Thelma i Louise
Maria Pakulnis Louise Sawyer Susan Sarandon
Maria Pakulnis - Thelma i Louise
Mieczysław Morański Jimmy Michael Madsen
Mieczysław Morański - Thelma i Louise
Andrzej Grabarczyk Darryl Christopher McDonald
Andrzej Grabarczyk - Thelma i Louise
Zbigniew Suszyński J.D. Brad Pitt
Hal Slocumb Harvey Keitel

Linki zewnętrzne