FANDOM

Wahadło (ang. Pendulum) – amerykański thriller kryminalny z 1969 roku w reżyserii George’a Schaefera. Dubbing do filmu zlecony został przez Centralę Dystrybucji Filmów na potrzeby dystrybucji kinowej i był wyświetlany w polskich kinach w 1971 roku.

Fabuła

Kapitan Frank Matthews, waszyngtoński agent policji śledczej, doprowadza do skazania Paula Sandersona, młodego mordercy i gwałciciela. W dowód uznania otrzymuje propozycję trzymiesięcznej praktyki przy Komisji Senackiej, badającej zagadnienia prawa i porządku. W tym czasie adwokat Sandersona, Woodrow King, przeprowadza uwieńczone sukcesem odwołanie do Sądu Najwyższego, motywując je nieformalnością popełnioną w czasie śledztwa: Matthews przez osiemnaście godzin po aresztowaniu nie poinformował Sandersona o przysługujących mu uprawnieniach. W wyniku rewizji procesu sprawa zostaje umorzona. Gorycz Matthewsa pogłębia poważne podejrzenie, że jego żona Adele zdradza go z innym mężczyzną. Wyjeżdżając z odczytem do Baltimore, oświadcza żonie, że udaje się do Nowego Jorku i zostanie tam przez całą noc. We wczesnych godzinach Adele i jej kochanek zostają zastrzeleni. Matthews, który natychmiast powziął pewne podejrzenie, wynajmuje Kinga jako swego adwokata. Gdy jednak okazuje się, że w krytyczną noc Matthews powrócił do Waszyngtonu, zostaje podjęta próba aresztowania go. Matthews ucieka i udaje się do domu Sandersona, którego uważa za prawdziwego mordercę. Sanderson przyznaje się do winy i usiłuje zamordować Matthewsa, ale w końcu zostaje obezwładniony przez własną matkę. Matthews powraca do Waszyngtonu, oczyszcza się z zarzutów, ale nie jest pewien swojej przyszłości.
Źródło opisu: Filmowy Serwis Prasowy

Ekipa

Twórca Funkcja
Studio Opracowań Filmów w Warszawie Realizacja nagrań
Jerzy Twardowski Reżyseria

Obsada

Jerzy Kamas Frank Matthews George Peppard
Adrianna Godlewska Adele Matthews Jean Seberg
Jerzy Rosołowski Woodrow Wilson King Richard Kiley
Janusz Bylczyński John P. Hildebrand Charles McGraw
Alina Bukowska Eileen Sanderson Madeleine Sherwood
Marian Glinka Paul Martin Sanderson Robert F. Lyons
Tadeusz Czechowski Por. Smithson Frank Marth
Irena Kownas Liz Tehnant Mari Dussy
Czesław Byszewski Augustus Cole Paul McGrath

Linki zewnętrzne