FANDOM

Wolverine (urodzony jako James Howlett, powszechnie znany jako Logan) – fikcyjna postać (superbohater), znana z różnych serii komiksowych wydawanych przez Marvel Comics. Autorami postaci są scenarzysta Len Wein, dyrektor artystyczny Marvela John Romita sr oraz rysownik Herb Trimpe, który sporządził szkic postaci.

Historia postaci

Po raz pierwszy pojawił się w komiksie Incredible Hulk vol. 1 #181 z października 1974 roku. W swoim debiucie był jedynie wrogiem Hulka. Chris Claremont uczynił go członkiem X-Men. We współpracy z Claremontem artysta Frank Miller zmienił wizerunek postaci w solowej limitowanej serii Wolverine vol. 1 #1-4 wydawanej od września do grudnia 1982 roku, gdzie pierwszy raz pojawił się charakterystyczny dla tej postaci slogan „Jestem Wolverine. Jestem najlepszy w tym, co robię. Ale to, co robię, nie jest bardzo miłe”.

Wolverine jest pochodzącym z Kanady mutantem, którego cechuje zdolność szybkiej regeneracji uszkodzonych tkanek ciała i kostne szpony chowane w przedramionach obu rąk (później jego szkielet i szpony zostały zespolone z adamantium). Wolverine był jednym z wielu typowych twardych, prawicowych antybohaterów, jacy pojawili się w amerykańskiej kulturze popularnej w następstwie antyrządowych nastrojów przeciwko wojnie w Wietnamie i afery Watergate. Należał do grup X-Men, Avengers i Alpha Flight.

Poza komiksem, pojawiał się również w licznych serialach animowanych, filmach fabularnych i grach komputerowych, przeważnie bazujących na komiksach o przygodach grupy X-Men. W serii filmów zapoczątkowanej X-Men (2000) w rolę Wolverine’a wcielał się Hugh Jackman.

Magazyn filmowy „Empire” w swoim zestawieniu 50 najlepszych postaci komiksowych umieścił Wolverine’a na 4. miejscu. Również w zestawieniu 100 największych komiksowych bohaterów serwisu internetowego IGN uplasował się on na 4. pozycji.

Fikcyjna biografia

Wolverine 2

Wygląd Wolverine’a w komiksach i animacjach

Urodził się w Kanadzie na przełomie lat 80. i lat 90. XIX wieku. Był nieślubnym dzieckiem Thomasa Logana i Elizabeth Howlett, miał brata Johna Howletta Jr. i przyrodniego brata „Doga”. Po zdarzeniach, które przyniosły śmierć rodziny Jamesa (ujawniły się wówczas jego moce, m.in. kostne szpony), przybrał nowe nazwisko – Logan. Podczas kilkudziesięciu lat m.in.: brał udział w I wojnie światowej, uczył się wschodnich sztuk walki oraz działał jako tajny agent.

W czasie stanu załamania psychicznego James wyjechał do Jukonu, gdzie naukowcy programu Weapon X zespolili podczas eksperymentu jego kości oraz szpony z niezniszczalnym stopem metalu – adamantium. Po odzyskaniu świadomości zdemolował laboratorium i ruszył w góry, gdzie żył pośród zwierząt. Został odnaleziony przez młode małżeństwo Jamesa „Maca” Hudsona i Heather Hudson. Po odpoczynku i zregenerowaniu sił udał się na pojedynek z Hulkiem i Wendigo oraz na misję do Iraku.

Po misji irackiej wstąpił do drużyny założonej przez „Maca” Hudsona i przyjął pseudonim Wolverine. Oprócz niego, w skład drużyny wchodzili: Snowbird, Smart Alex, Saint Elmo, Stitch i Groundhog. Drużyna miała za zadanie unicestwić superzłoczyńcę Eggheada. Po śmierci St. Elma i odejściu Groundhoga, drużyna rozpada się na trzy grupy: Gamma, Beta i najważniejszą, Alpha. Wolverine postanowił nie przyłączać się do żadnej z drużyn.

Wolverine, za namową Charlesa Xaviera, wraz z nowymi rekrutami wyzwolił X-Men z wyspy Krakoa. Tym samym został nowym członkiem drużyny. Cyclops jako jedyny nie sprzyjał Wolverine’owi, ponieważ ten spędzał dużo czasu z jego dziewczyną, Jean Grey.

Polski dubbing

Rok Tytuł Głos Aktor Próbka
2014 X-Men: Przeszłość, która nadejdzie Krzysztof Banaszyk Hugh Jackman
Krzysztof Banaszyk - DOTFP
2016 X-Men: Apocalypse (rola bez dialogów) Hugh Jackman
2017 Logan: Wolverine Krzysztof Banaszyk Hugh Jackman
Krzysztof Banaszyk - Logan
Animacje
1992-1997 X-Men Tomasz Marzecki Cathal J. Dodd
2000-2003 X-Men: Ewolucja Piotr Bąk Scott McNeil
2009 Hulk: Podwójne starcie Zbigniew Konopka Steve Blum
2009-2011 Super Hero Squad Krzysztof Plewako-Szczerbiński Steve Blum
2012 Mega Spider-Man Krzysztof Banaszyk Steve Blum
2012 Bohaterowie Marvela: Doładowani na maksa Krzysztof Banaszyk Steve Blum
2013-2015 Hulk i agenci M.I.A.Z.G.I. Krzysztof Banaszyk Steve Blum

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki